Różne Transport

6 technologii, kóre zrewolucjonują branżę transportową do 2030 roku

ECI - 25/11/2016 10:07:01 - autorstwa Bénédicte Pauvre
Różne Transport

Badania firma audytorskiej Strategy& wchodzącej w skład grupy PWC pokazują innowacje, które całkowicie zmienią branże transportową w ciągu kolejnych lat. Badania te kłada nacisk na 6 głównych innowacji mających na celu zmianę funkcjonowania sektora.

6 technologii, kóre zrewolucjonują branżę transportową do 2030 roku

Digitalizacja branży transportu ładunków oferuje możliwość zmniejszenia liczby pośredników, oszczędność czasu i ułatwienie stosunków między różnymi aktorami sektora. Według badań, innowacje technologiczne pozwalają transportowcom na zmniejszenie kosztów na pojazd o 5% w 2020 roku  i o  30% w 2030 roku dzięki wprowadzeniu na rynek pojazdów ciężarowych w  100% autonomicznych. To zmniejszenie kosztów to głównie podzielenie przez 3 kosztów związanych z kierowcami.

1 -      Jazda autonomiczna

Media często dyskutują o ciężarówkach autonomicznych. Za 10 lat pojazdy ciężarowe powinny pokonywać długie dystanse na autostradzie bez udziału kierowcy. W Europie Daimler i Freightliner przeprowadzili już kilka testów z udziałem ciężarówek autonomicznych. Start-up Otto, który został wykupiony przez Uber w 2016 roku stworzył system dla pojazdów ciężarowych pozwalający na jazdę bez kierowcy. W przyszłości jest możliwe również, że giganci tacy jak Google i Teslą będą mieć swoje autonomiczne samochody ciężarowe.

 

 

Co do aspektów prawnych,  UNECE (United Nations Economic Commission for Europe) ogłosiła 23 marca 2016 roku zmianę w konwencji wiedeńskiej. Konwencja ta reguluje ruch drogowy od 1968 roku i narzuca trzymanie kierownicy przy pomocy dwóch rąk i bycie panem swojego pojazdu w każdej sytuacji. Ten tekst został zmieniony i zezwala na automatyczne systemy w pojeździe jeśli są one zgodne z reglamentacją ONZ  i mogą być kontrolowane i wyłączane przez kierowcę.

Trzeba sprecyzować, że ta poprawka ogłoszona przez Unece nie wpłynie na artykuł 8 Konwencji Wiedeńskiej, który mówi, że każdy pojazd lub zestaw pojazdów poruszających się powinien posiadać kierowcę.

Wejście w życie tych modyfikacji oznacza przekroczenie kolejnego etapu w rozwoju technologii pozwalających na jazdę pół-autonomiczną.

 

2-      Komunikacja V2I : vehicle-to-infrastrucutre

Badania opublikowane przez grupę PWC wyjaśniają, że technologie łączące pojazdy z infrastrukturą drogową rozwijają się coraz szybciej. Ta forma komunikacji pozwala na przesłanie w relnym czasie informacji na temat ruchu drogowego (korki, płynność) i na temat użytkowania infrastruktur przez kierowców (parking, stacja paliw itd).

Aby zapewnić całkowite bezpieczeństwo wszystkich użytkowników ruchu drogowego, programy  3D mapping i GPS tracking są powoli instalowane w pojazdach ciężarowych. Trzeba sprecyzować, iż większość wypadków jest spowodowana przez błędy człowieka. To dlatego ciężarówki połączone między sobą i ze swoim środowiskiem pozwolą na rozwiązanie tego typu problemów.

 

3-       « Telediagnostyka» 

Badania wykonane przez grupę PWC nawiązują również do technologii telediagnostyki. Pozwalają one na kontrolowanie stanu pojazdów na odległość i bez przerwy. Według badania ten typ technologii pozwala transporterom na więcej skuteczności w konserwacji swojej floty. W ten sposób długość życia pojazdów zwiększa się o  5%. W przypadku problemów, system telediagnostyki znajdujący się na pokładzie pojazdu może znaleźć najbliższą mechanikę pojazdową informując kierowcę o zaistniałym problemie.

 

4-      Łańcuch zintegrowanych wartości

To co badanie nazywa  « łańcuchem zintegrowanych wartości  », to system informacji logistycznych przekazywanych w czasie rzeczywistym. Technika ta może połączyć wszystkie ogniwa łańcucha: od dostawcy części do magazynów poprzez dystrybutora aż do klienta. Dzięki tym całkowitym połączeniu między wszystkimi aktorami łańcucha logistycznego, ewentualne opóźnienia spowodowane wypadkiem lub korkami będą komunikowane adresatowi.

 

5-      Komunikacja V2V : vehicle-to-vehicle

Jedna z form komunikacji przyszłości wspomniana przez badania to pojazdy połączone między sobą. Jedna z technik to « platooning » który pozwala pojazdom ciężarowym na ekonomię paliwa. System platooning to zbiór pojazdów funkcjonujących jako jeden blok. Ta technika posiada wiele zalet jak np. zmniejszenie ruchu na drogach, mniejsze korki i zmniejszenie liczby kolizji na drogach.

W kwietniu  2016r , kilku konstruktorów (Daimler Trucks, DAF, Man, Iveco, Scania i Volvo) wzięło udział w European Truck Platooning Challenge. Samochody ciężarowe wybrały się razem w pelotonie na drodze do portu w Rotterdamie. 

Każdy konstruktor wyruszył ze strategicznego punktu  : Scania ze Szwecji, Man i Daimler z Niemiec, DAF i Iveco z Belgii. Pojazdy połączone dzięki  Wi-Fi jechały jeden za drugim zachowując odległość 20 metrów. Operacja odbyła się bez żadnych problemów.

 

 

 

6-      Platformy pozwalające połączyć ofertę i popyt.

Najnowsze technologie , które mogą za kilka lat całkowicie zmienić rynek transportowy to platformy mogące połączyć ofertę i popyt. Ciężarówki połączone z zarządzającym flotą i załadunkiem będą mogły same oceniać stopień wypełnienia pojazdu. Ta informacja zostanie automatycznie zakomunikowana na specjalizowanej platformie zajmującej się ułatwianiem kontaktu między poszukującymi ładunku i oferującymi transport. Istnieje już kilka platform proponujących tego typu usługi  np. Chronotruck lub Cargomatic.

 

5 5

Komentarze

Aktualności na bieżąco

Prosimy czekać...