Przepisy

Porównanie pojazdów ciężarowych Euro 5 i Euro 6

ECI - 15/06/2015 10:07:46 - autorstwa
Przepisy
DAF
Iveco
MAN Truck & Bus
Mercedes
Renault Trucks
Scania
Volvo Trucks

Od wprowadzenia na rynek normy Euro 6 w styczniu 2014 roku, obserwujemy powolny napływ tych pojazdów na rynek pojazdów używanych. Czy to dobry moment na taki zakup ? Oto przegląd głównych ewolucji w pojazdach DAF, Iveco, MAN, Mercedes, Renault, Scania i Volvo.

Aby skutecznie walczyć z zanieczyszczeniem środowiska, Unia Europejska wyznaczyła surowe normy co do emisji spalin w pojazdach : europejskie normy emisji lub normy Euro. Ich rola to ustalanie nieprzekraczalnych limitów emisji tlenku azotu (NOx) i cząstek stałych. Normy Euro są stosowane dla wszystkich typów pojazdów, ale wprowadzane w różnych terminach.  W przypadku pojazdów ciężarowych, norma 0 weszła w życie w  1990 roku : 

 

NormaData aplikacji
Euro 001/10/1990
Euro 101/10/1993
Euro 201/10/1996
Euro 301/10/2001
Euro 401/10/2006
Euro 501/10/2009
Euro 601/01/2014

 

Wymagania wzrastają przy wprowadzeniu każdej nowej normy : przy wejściu normy Euro 6, akceptowany poziom  NOx zmniejszył się o  80 %, i osiągnął  0,4 g/kWh, a poziom wydalanych cząstek stałych zmniejszył się o połowę  (akceptowany poziom dzisiaj to 0,01g/kWh).

 

Poziom tlenku azotu i cząstek stałych akceptowane według aplikowanej normy Euro

 

Norma EuroNOxCząstki stałe
Euro 015,8 g/kWh-
Euro 19,0 g/kWh0,4 g/kWh
Euro 27,0 g/kWh0,15 g/kWh
Euro 35,0 g/kWh0,1 g/kWh
Euro 43,5 g/kWh0,02 g/kWh
Euro 52,0 g/kWh0,02 g/kWh
Euro 60,4 g/kWh0,01 g/kWh

 

Jakie były konsekwencje wejścia w życie normy Euro 6 ? Sprawdź jakie rozwiązania zostały wybrane przez 7 głównych konstruktorów pojazdów ciężarowych : DAF, Iveco, MAN, Mercedes, Renault, Scania i Volvo. 

 

SCR, EGR i podwójna turbosprężarka : wybór konstruktorów

Aby spełnić wymagania normy Euro 5, konstruktorzy  DAF, Iveco, Mercedes, Renault i Volvo użyli Selektywnej Redukcji Katalitycznej (SCR) . Jedynie  MAN i Scania użyli EGR (system recyrkulacji spalin).

Aby spełnić wymagania normy Euro 6 , konstruktorzy wyposażyli swoje pojazdy w liczne systemy zmniejszające zanieczyszczenia. Wszyscy zamieścili w swoich pojazdach common rail, filtr cząstek stałych i SCR, niektórzy postanowili się wyróżnić . Większość konstruktorów wybrała system EGR, natomiast Iveco wybrało tylko SCR. MAN wyposażył swoje pojazdy w EGR jak również w podwójną turbosprężarkę.

 

System oczyszczający używany przez głównych konstruktorów pojazdów ciężarowych w Euro 6

 

 Common Rail
Filtr cząstek stałych
SCREGRPodwójna turbosprężarka
DAFXXXX 
IvecoXXX  
MANXXXXX
MercedesXXXX 
RenaultXXXX 
ScaniaXXXX 
VolvoXXXX 

 

Zoom na najbardziej znane modele głównych konstruktorów :

 DAF XF 460 Super Space Cab

 

 DAF XF 460 Euro 6 posiada duży atut : zmieniona kabina  « Super Space Cab » (2,25 m wysokości) bardzo przestronna. DAF XF Euro 6  funkcjonuje dużo ciszej i korzysta z regularniejszego wzrostu mocy niż jego poprzednik  Euro 5. Jest on wyposażony w bardzo wydajną skrzynię biegów  ZF AS Tronic , której funkcja « Fast Shift » ułatwia zmianę raportów. Jego hamulec silnikowy jest atutem, jak również funkcja pomocy w hamowaniu . Główną wadą  DAFA XF 460 SSC jest jego waga (90 kg więcej niż model Euro 5).

 

 Euro 5 / EEVEuro 6
ModelXF 460 Super Space CabXF 460 Super Space Cab
SilnikPaccar MX340Paccar MX-13
Poj.12.900 cm312.900 cm3
Moc460 KM460 KM
Moment obrotowy2300 Nm2300 Nm

 

Iveco Stralis 440 S 46 Hi-Way

 

Przy wejściu w życie normy  Euro 6, Iveco wyróżniło się wybierając « SCR Only », bez  EGR. Clément Chandon, kierownik produktów Iveco France, wyjaśnia : « Zdecydowaliśmy się (…) żeby obejść się bez EGR. EGR jest znany z obniżenia emisji tlenku azotu , ale posiada on również sporo wad np. zwiększa on ilość wydalanych cząstek stałych, sprawia, że moc silników zmniejsza się a one stają się bardziej skomplikowane więc podatniejsze na usterki. » . Wybór « SCR Only » oznacza jednak zwiększone zużycie  AdBlue, dużo większe niż w przypadku konkurentów. Z pozytywnej strony, Iveco Stralis korzysta z łatwiejszego funkcjonowania i jest lżejszy. Jest on również mocniejszy dzięki nowemu silnikowi Cursor 11.

 

 

 Euro 5 / EEVEuro 6
ModelStralis 440 S 46 Hi-WayStralis 440 S 46 Hi-Way
SilnikCursor 10Cursor 11
Pojemność10.308 cm311.100 cm3
Moc460 KM460 KM
Moment obrotowy2100 Nm2150 Nm 

 

MAN TGX 18.440 XXL

W porównaniu do swojego poprzednika Euro 5 D20, silnik D26 nie oferuje dodatkowej mocy nawet jeśli jego maks. moment obrotowy jest wyższy. Jego hamulec silnikowy też nie jest zbyt mocny, ale za to dysponuje on pomocą w awaryjnym hamowaniu. Dla optymalnego zmniejszenia zanieczyszczenia, MAN  wybrał system « common-rail » , podwójną turbosprężarkę, EGR , SCR i filtr cząstek stałych.  Kabina jest wygodna, chociaż mało ergonomiczna z powodu dyspozycji urządzeń sterowniczych.

 

 Euro 5 / EEVEuro 6
ModelTGX 18.440 XLX Efficient LineTGX 18.440 XXL
SilnikMAN D2066MAN D2676
Pojemność10.518 cm312.419 cm3
Moc440 KM440 KM
Moment obrotowy2100 Nm2100 Nm

 

Mercedes Actros 1845 GigaSpace

 

Actros Euro 6 jest wyposażony w turbosprężarkę. Dodatkowo, system wtrysku X Pulse oferuje zwiększoną moc przy mniejszym zużyciu paliwa. Główną innowacją Mercedesa dla nowego Actrosa jest tempomat kontrolowany przez system nawigacyjny, który pozwala na jazdę na biegu dostosowanym do prędkości : jazda jest ekonomiczniejsza i szybsza. Actros dysponuje również skutecznym hamulcem silnikowym. Główna wada : pojazd jest cięższy i bardziej hałaśliwy.

 

 Euro 5 / EEVEuro 6
ModelActros 1845 GigaSpaceActros 1845 GigaSpace
SilnikDD13OM 471
Pojemność12.800 cm312.800 cm3
Moc450 ch 450 ch
Moment obrotowy2200 Nm2200 Nm

 

Scania R 450 Streamline

 

W swoim modelu  Euro 6 Scania, podobnie do Iveco, postawiła na  « SCR Only » w niektórych swoich modelach (320  KM, 360 KM i 410 KM) ale większość ich pojazdów jest wyposażona w EGR.  R 450 posiada skrzynię biegów półautomatyczną z podwójnym sprzęgłem. System przewidywania jazdy według terenu  (CCAP) sprawia, że zużywa on mniej paliwa. Mocniejszy i posiadający większy max. moment obrotowy  (średnio 2350 Nm), Scania R Euro 6 posiada hamulec silnikowy niezbyt wydajny. Funkcja GPS została zoptymizowana , a nowa kabina  Streamline, wygodniejsza dysponuje dobrze zagospodarowanym miejscem dla kierowcy.

 

  Euro 5 / EEVEuro 6
ModelStreamline R 440 Streamline R 450
SilnikScania DC13 Scania DC13
Pojemność12.700 cm3 12.700 cm3
Moc
440 ch 450 ch
Moment obrotowy2300 Nm2350 Nm

 

Renault T 460

Renault wybrał EGR bez systemu chłodniczego: ten system pozwala na zwiększenie temperatury  wydalanych gazów dla optymizacji ich obróbki przez  SCR. W stosunku do modeli  Euro 5 (Premium i  Magnum),  Renault T oszczędza około 5% paliwa. Są one wyposażone w  « common-rail » i w skrzynią biegów Optidriver co pozwala na zmniejszenie zużycia paliwa i optymizację jazdy. System Optiroll, połączony z tempomatem , używa bezruchu ciężarówki aby oszczędzić paliwo. T 460 jest wyposażony w silnik DTI 11. Kabina Sleeper Cab, przestronna i wyciszona, oferuje prawdziwy komfort jazdy.

 

 Euro 5 / EEVEuro 6
ModelPremium 460T 460
SilnikDXI 11DTI 11
Pojemność10.500 cm310.800 cm3
Moc460 ch460 ch
moment obrotowy2250 Nm2200 Nm

 

Volvo FH 460 Globetrotter XL

Volvo FH Euro 6 posiada nową, przestronniejszą kabinę , która oferuje kierowcy lepszą widoczność. Nowy układ napędowy  I-Torque, zawierający skrzynię biegów  I-Shift z podwójnym sprzęgłem jest bardzo wydajny. System pomocy w jeździe połączony z nawigacją , nazwany  « I-See », pozwala na oszczędność paliwa, podobnie jak system « I-Roll » . Ekonomia paliwa wynosi około  10%, nawet jeśli zużycie AdBlue pozostaje wysokie.

 

 Euro 5 / EEVEuro 6
ModelFH 460 Globetrotter XLFH 460 Globetrotter XL
SilnikD13C460D13K460
Pojemność12.800 cm312.800 cm3
Moc460 KM460 KM
Moment obrotowy2300 Nm2300 Nm

Ciężarówki Euro 6 mniej zanieczyszające, ekonomiczniejsze w zużycie paliwa ale droższe

Użycie różnych systemów (common rail, SCR, EGR, filtr cząstek stałych) pozwoliło na zmniejszenie wydalania szkodliwych gazów , jak również na zmniejszenie zużycia paliwa : według konstruktorów , zużycie paliwa w ciężarówkach Euro 6 zmniejszyło się o  2 do 6 % w porównaniu do ciężarówek Euro 5.

Te satysfakcjonujące wyniki  w walce z zanieczyszczeniem i promujące oszczędność paliwa mają jednak pewien koszt  : ciężarówki  Euro 6 są średnio 10% droższe niż ciężarówki  Euro 5. Koszt konserwacji pozostaje stabilny, a jakość części pozwala na dłuższą długość życia. Całościowy koszt  TCO (Total Cost of Ownership) zmniejszył się.

 

Ogłoszenia korespondujące

Komentarze

Aktualności na bieżąco

Prosimy czekać...