Przepisy

Porównanie pojazdów ciężarowych Euro 5 i Euro 6

ECI - 15/06/2015 10:07:46 - autorstwa
Przepisy
DAF
Iveco
MAN Truck & Bus
Mercedes
Renault Trucks
Scania
Volvo Trucks

Od wprowadzenia na rynek normy Euro 6 w styczniu 2014 roku, obserwujemy powolny napływ tych pojazdów na rynek pojazdów używanych. Czy to dobry moment na taki zakup ? Oto przegląd głównych ewolucji w pojazdach DAF, Iveco, MAN, Mercedes, Renault, Scania i Volvo.

Aby skutecznie walczyć z zanieczyszczeniem środowiska, Unia Europejska wyznaczyła surowe normy co do emisji spalin w pojazdach : europejskie normy emisji lub normy Euro. Ich rola to ustalanie nieprzekraczalnych limitów emisji tlenku azotu (NOx) i cząstek stałych. Normy Euro są stosowane dla wszystkich typów pojazdów, ale wprowadzane w różnych terminach.  W przypadku pojazdów ciężarowych, norma 0 weszła w życie w  1990 roku : 

 

Norma Data aplikacji
Euro 0 01/10/1990
Euro 1 01/10/1993
Euro 2 01/10/1996
Euro 3 01/10/2001
Euro 4 01/10/2006
Euro 5 01/10/2009
Euro 6 01/01/2014

 

Wymagania wzrastają przy wprowadzeniu każdej nowej normy : przy wejściu normy Euro 6, akceptowany poziom  NOx zmniejszył się o  80 %, i osiągnął  0,4 g/kWh, a poziom wydalanych cząstek stałych zmniejszył się o połowę  (akceptowany poziom dzisiaj to 0,01g/kWh).

 

Poziom tlenku azotu i cząstek stałych akceptowane według aplikowanej normy Euro

 

Norma Euro NOx Cząstki stałe
Euro 0 15,8 g/kWh -
Euro 1 9,0 g/kWh 0,4 g/kWh
Euro 2 7,0 g/kWh 0,15 g/kWh
Euro 3 5,0 g/kWh 0,1 g/kWh
Euro 4 3,5 g/kWh 0,02 g/kWh
Euro 5 2,0 g/kWh 0,02 g/kWh
Euro 6 0,4 g/kWh 0,01 g/kWh

 

Jakie były konsekwencje wejścia w życie normy Euro 6 ? Sprawdź jakie rozwiązania zostały wybrane przez 7 głównych konstruktorów pojazdów ciężarowych : DAF, Iveco, MAN, Mercedes, Renault, Scania i Volvo. 

 

SCR, EGR i podwójna turbosprężarka : wybór konstruktorów

Aby spełnić wymagania normy Euro 5, konstruktorzy  DAF, Iveco, Mercedes, Renault i Volvo użyli Selektywnej Redukcji Katalitycznej (SCR) . Jedynie  MAN i Scania użyli EGR (system recyrkulacji spalin).

Aby spełnić wymagania normy Euro 6 , konstruktorzy wyposażyli swoje pojazdy w liczne systemy zmniejszające zanieczyszczenia. Wszyscy zamieścili w swoich pojazdach common rail, filtr cząstek stałych i SCR, niektórzy postanowili się wyróżnić . Większość konstruktorów wybrała system EGR, natomiast Iveco wybrało tylko SCR. MAN wyposażył swoje pojazdy w EGR jak również w podwójną turbosprężarkę.

 

System oczyszczający używany przez głównych konstruktorów pojazdów ciężarowych w Euro 6

 

  Common Rail
Filtr cząstek stałych
SCR EGR Podwójna turbosprężarka
DAF X X X X  
Iveco X X X    
MAN X X X X X
Mercedes X X X X  
Renault X X X X  
Scania X X X X  
Volvo X X X X  

 

Zoom na najbardziej znane modele głównych konstruktorów :

 DAF XF 460 Super Space Cab

 

 DAF XF 460 Euro 6 posiada duży atut : zmieniona kabina  « Super Space Cab » (2,25 m wysokości) bardzo przestronna. DAF XF Euro 6  funkcjonuje dużo ciszej i korzysta z regularniejszego wzrostu mocy niż jego poprzednik  Euro 5. Jest on wyposażony w bardzo wydajną skrzynię biegów  ZF AS Tronic , której funkcja « Fast Shift » ułatwia zmianę raportów. Jego hamulec silnikowy jest atutem, jak również funkcja pomocy w hamowaniu . Główną wadą  DAFA XF 460 SSC jest jego waga (90 kg więcej niż model Euro 5).

 

  Euro 5 / EEV Euro 6
Model XF 460 Super Space Cab XF 460 Super Space Cab
Silnik Paccar MX340 Paccar MX-13
Poj. 12.900 cm3 12.900 cm3
Moc 460 KM 460 KM
Moment obrotowy 2300 Nm 2300 Nm

 

Iveco Stralis 440 S 46 Hi-Way

 

Przy wejściu w życie normy  Euro 6, Iveco wyróżniło się wybierając « SCR Only », bez  EGR. Clément Chandon, kierownik produktów Iveco France, wyjaśnia : « Zdecydowaliśmy się (…) żeby obejść się bez EGR. EGR jest znany z obniżenia emisji tlenku azotu , ale posiada on również sporo wad np. zwiększa on ilość wydalanych cząstek stałych, sprawia, że moc silników zmniejsza się a one stają się bardziej skomplikowane więc podatniejsze na usterki. » . Wybór « SCR Only » oznacza jednak zwiększone zużycie  AdBlue, dużo większe niż w przypadku konkurentów. Z pozytywnej strony, Iveco Stralis korzysta z łatwiejszego funkcjonowania i jest lżejszy. Jest on również mocniejszy dzięki nowemu silnikowi Cursor 11.

 

 

  Euro 5 / EEV Euro 6
Model Stralis 440 S 46 Hi-Way Stralis 440 S 46 Hi-Way
Silnik Cursor 10 Cursor 11
Pojemność 10.308 cm3 11.100 cm3
Moc 460 KM 460 KM
Moment obrotowy 2100 Nm 2150 Nm 

 

MAN TGX 18.440 XXL

W porównaniu do swojego poprzednika Euro 5 D20, silnik D26 nie oferuje dodatkowej mocy nawet jeśli jego maks. moment obrotowy jest wyższy. Jego hamulec silnikowy też nie jest zbyt mocny, ale za to dysponuje on pomocą w awaryjnym hamowaniu. Dla optymalnego zmniejszenia zanieczyszczenia, MAN  wybrał system « common-rail » , podwójną turbosprężarkę, EGR , SCR i filtr cząstek stałych.  Kabina jest wygodna, chociaż mało ergonomiczna z powodu dyspozycji urządzeń sterowniczych.

 

  Euro 5 / EEV Euro 6
Model TGX 18.440 XLX Efficient Line TGX 18.440 XXL
Silnik MAN D2066 MAN D2676
Pojemność 10.518 cm3 12.419 cm3
Moc 440 KM 440 KM
Moment obrotowy 2100 Nm 2100 Nm

 

Mercedes Actros 1845 GigaSpace

 

Actros Euro 6 jest wyposażony w turbosprężarkę. Dodatkowo, system wtrysku X Pulse oferuje zwiększoną moc przy mniejszym zużyciu paliwa. Główną innowacją Mercedesa dla nowego Actrosa jest tempomat kontrolowany przez system nawigacyjny, który pozwala na jazdę na biegu dostosowanym do prędkości : jazda jest ekonomiczniejsza i szybsza. Actros dysponuje również skutecznym hamulcem silnikowym. Główna wada : pojazd jest cięższy i bardziej hałaśliwy.

 

  Euro 5 / EEV Euro 6
Model Actros 1845 GigaSpace Actros 1845 GigaSpace
Silnik DD13 OM 471
Pojemność 12.800 cm3 12.800 cm3
Moc 450 ch  450 ch
Moment obrotowy 2200 Nm 2200 Nm

 

Scania R 450 Streamline

 

W swoim modelu  Euro 6 Scania, podobnie do Iveco, postawiła na  « SCR Only » w niektórych swoich modelach (320  KM, 360 KM i 410 KM) ale większość ich pojazdów jest wyposażona w EGR.  R 450 posiada skrzynię biegów półautomatyczną z podwójnym sprzęgłem. System przewidywania jazdy według terenu  (CCAP) sprawia, że zużywa on mniej paliwa. Mocniejszy i posiadający większy max. moment obrotowy  (średnio 2350 Nm), Scania R Euro 6 posiada hamulec silnikowy niezbyt wydajny. Funkcja GPS została zoptymizowana , a nowa kabina  Streamline, wygodniejsza dysponuje dobrze zagospodarowanym miejscem dla kierowcy.

 

   Euro 5 / EEV Euro 6
Model Streamline R 440  Streamline R 450
Silnik Scania DC13  Scania DC13
Pojemność 12.700 cm3  12.700 cm3
Moc
440 ch  450 ch
Moment obrotowy 2300 Nm 2350 Nm

 

Renault T 460

Renault wybrał EGR bez systemu chłodniczego: ten system pozwala na zwiększenie temperatury  wydalanych gazów dla optymizacji ich obróbki przez  SCR. W stosunku do modeli  Euro 5 (Premium i  Magnum),  Renault T oszczędza około 5% paliwa. Są one wyposażone w  « common-rail » i w skrzynią biegów Optidriver co pozwala na zmniejszenie zużycia paliwa i optymizację jazdy. System Optiroll, połączony z tempomatem , używa bezruchu ciężarówki aby oszczędzić paliwo. T 460 jest wyposażony w silnik DTI 11. Kabina Sleeper Cab, przestronna i wyciszona, oferuje prawdziwy komfort jazdy.

 

  Euro 5 / EEV Euro 6
Model Premium 460 T 460
Silnik DXI 11 DTI 11
Pojemność 10.500 cm3 10.800 cm3
Moc 460 ch 460 ch
moment obrotowy 2250 Nm 2200 Nm

 

Volvo FH 460 Globetrotter XL

Volvo FH Euro 6 posiada nową, przestronniejszą kabinę , która oferuje kierowcy lepszą widoczność. Nowy układ napędowy  I-Torque, zawierający skrzynię biegów  I-Shift z podwójnym sprzęgłem jest bardzo wydajny. System pomocy w jeździe połączony z nawigacją , nazwany  « I-See », pozwala na oszczędność paliwa, podobnie jak system « I-Roll » . Ekonomia paliwa wynosi około  10%, nawet jeśli zużycie AdBlue pozostaje wysokie.

 

  Euro 5 / EEV Euro 6
Model FH 460 Globetrotter XL FH 460 Globetrotter XL
Silnik D13C460 D13K460
Pojemność 12.800 cm3 12.800 cm3
Moc 460 KM 460 KM
Moment obrotowy 2300 Nm 2300 Nm

Ciężarówki Euro 6 mniej zanieczyszające, ekonomiczniejsze w zużycie paliwa ale droższe

Użycie różnych systemów (common rail, SCR, EGR, filtr cząstek stałych) pozwoliło na zmniejszenie wydalania szkodliwych gazów , jak również na zmniejszenie zużycia paliwa : według konstruktorów , zużycie paliwa w ciężarówkach Euro 6 zmniejszyło się o  2 do 6 % w porównaniu do ciężarówek Euro 5.

Te satysfakcjonujące wyniki  w walce z zanieczyszczeniem i promujące oszczędność paliwa mają jednak pewien koszt  : ciężarówki  Euro 6 są średnio 10% droższe niż ciężarówki  Euro 5. Koszt konserwacji pozostaje stabilny, a jakość części pozwala na dłuższą długość życia. Całościowy koszt  TCO (Total Cost of Ownership) zmniejszył się.

 

Ogłoszenia korespondujące

Komentarze

Aktualności na bieżąco

Prosimy czekać...