Autonomiczna ciężarówka sama odnajduje drogę w terminalu
08/06/2022 09:38:49Wykorzystując pierwszą publiczną jazdę autonomicznej ciężarówki na torze testowym MAN w Monachium, partnerzy projektu poinformowali o swoich dotychczasowych osiągnięciach i zapowiedzieli wzmożone testy praktyczne oraz jazdy próbne, które odbędą się na terenie terminala kontenerowego w Ulm.

Celem projektu ANITA (Autonomous Innovation in Terminal Operations) jest
opracowanie i wykorzystanie autonomicznych ciężarówek do realizacji procesów
związanych z przeładunkiem kontenerów ze środków transportu drogowego na środki
transportu kolejowego, co poprawi ich wydajność i elastyczność oraz ułatwi
planowanie ich użycia. Umożliwi to w przyszłości transport większej ilości
towarów w przyjaznym dla środowiska transporcie kombinowanym. W tym celu w
kolejnych miesiącach spółka MAN będzie pracować nad „wyostrzaniem
elektronicznych zmysłów” autonomicznej ciężarówki w rzeczywistym środowisku jej
pracy, aby umożliwić jej skuteczne rozpoznawanie otoczenia, reagowanie i
planowanie toru jazdy, jak prawdziwy kierowca.
- Podstawowa technologia automatyzacji dla projektu ANITA jest już gotowa. Aby
dopracować jej działanie, przejdziemy teraz do bezpośrednich testów
praktycznych, które umożliwią nam dalszy rozwój systemu pod kątem niezawodności
operacyjnej i wartości dodanej dla przyszłych użytkowników – mówił podczas
premierowej jazdy dr Frederik Zohm, członek zarządu ds. badań i rozwoju w MAN
Truck & Bus.
Podczas jazd w ciężarówce zawsze będzie znajdował się kierowca nadzorujący bezpieczeństwo testu, który w razie potrzeby będzie mógł podjąć interwencję. Intensywne jazdy testowe przyniosą korzyści nie tylko dalszemu rozwojowi autonomicznych ciężarówek, ale także pozwolą przygotować terminale do integracji z tą nową technologią.
Aby autonomiczna ciężarówka mogła wykonywać swoje zadania związane z transportem kontenerów, musi mieć możliwość komunikacji z infrastrukturą terminala DBIS i DUSS. Dlatego w pierwszej fazie projektu naukowcy z Fresenius University of Applied Sciences przeanalizowali istniejące procesy, procedury i zachowania ludzi oraz maszyn na terenie tych terminali i przenieśli je do cyfrowego modelu. Cyfrowy język specyfikacji kontraktów Digital's Contract Specification Language (CSL) opracowany przez Deon Digital pełni rolę uniwersalnego języka umożliwiającego jasną i pełną komunikację wszystkich współpracujących ze sobą systemów. W wyniku tego powstał kompletny system planowania misji, łączący pojazd z systemami informatycznymi terminala DBIS i DUSS.
W szczególności trzeba będzie wykonać dużo pracy programistycznej: MAN przeanalizuje zachowanie pojazdu podczas jazd próbnych. Wyciągnięte wnioski będą stopniowo wdrażane poprzez kolejne aktualizacje oprogramowania. System autonomiczny musi uwzględniać wszystkie decyzje, które dziś podejmuje człowiek w oparciu o to co widzi i słyszy. Chodzi więc o zastąpienie ludzkich zmysłów i działań.
Realizacja projektu Autonomous Innovation in Terminal Operations (ANITA) rozpoczęła się 1 lipca 2020 r. Jego celem jest zautomatyzowanie przeładunku kontenerów z różnych środków transportu i zwiększenie elastyczności i wydajności tych procesów. Czas trwania projektu, to 39 miesięcy.
Artykuł pochodzi ze strony 4Trucks.pl
Podobne wiadomości
Komentarze